Inför en racehelg och sändning

Så... hur går en sändningshelg till?

Vi börjar planeringen ca 1 månad innan med planering, inom planeringen ingår att boka upp kameraoperatörer, kommentatorer, tekniker, grafikoperatör, ljudtekniker, reprisoperatör. Här brukar också kontakterna med arrangören starta lite smått gällande live-data från tidtagning, utnyttjande av eventuell fiber på banan, beställning av tv-torn, anmälan av antalet personer från oss som kommer m.m.

Inom Almiro Studios / RoadracingSE börjar nu också ett intensivt arbete med att få fram grafik, material, inför-filmer. Otaliga messenger meddelanden flödar om saker vi behöver få klart, fixa, köpa in eller uppgradera, jag ringer Raoul och Kristoffer några gånger i veckan :)

Jag tror och hoppas att vi alla tycker det är kul, även när det är svårt eller jobbigt. Vi börjar vidare gå igenom all utrustning, då menar jag ALL. Allting måste lira när vi väl är på plats. Att köra en extra tur och retur resa är inte på tal när man väl är på plats. Inför i år har vi inrett en nygammal lastbil. Låt oss säga att vi ibland kanske rullade med lite överlast i förra lilla lastbilen. Så fort jag visste detta (efter ett kort stop i nyköping inför en tävling) kunde jag inte släppa den tanken och lyckades på kort tid hitta denna lilla sötnos. Till historiken hör att den faktiskt under nästa hela sitt liv rullat som följebil inom NEP (Ett av världens största mediabolag), vilket var lite roligt.

Raoul och Håkan har lagt ner väldigt mycket möda och själ, framförallt Raoul. Jag började förra året med att ta fram en 3d-modell för minsta lilla del i lastbilen som sen mästerbyggaren Raoul genomförde i verkligheten. Är vi helt klara än? Nej, inte riktigt men vi är på god väg. Lite småfix här och där kvar som vi jobbar på att lösa under året.

Nygamla lastbilen i sin prakt

Väl på plats börjar lossningen av utrustningen som ska ut på banan, Raoul är här i full schwung med att lossa :) Packningen i lådor och rullvagnar gör jobbat mycket enklare, i lilla lastbilen fick vi lasta 850 kg, i nya ca 3300 kg vilket ger att man inte behöver ha viktångest hela tiden.

Raoul lastar ur
Så här glad är jag vid urlastning ur nya lastbilen

Testning av utrustning och uppsättning

För att inte behöva springa x antal mil varje tävling försöker vi alltid ha tid med testning i anslutning till lastbilen/studion. Detta gör det mycket enklare att felsöka och testa att allt lirar när det väl kommer ut runt banan, här är Raoul i färd med att rigga ett stort TV-Studio objektiv för testning.

Medarbetaransvar och en god arbetsplats ute i fält...

Någonting vi förbättrade förra året var arbetssituationen för våra operatörer, ofta blev dom väldigt blöta eller väldigt solbrända, då menar jag VÄLDIGT. En enkel sak var att ordna med lite snygga IKEA parasol för att täcka regn (uppifrån) och sol, detta skyddar oftast också objektiven och yttersta linsen från att bli blöt vilket i sin tur förbättrar kvaliteten på sändningen.

Väl ute på plats testar vi att kameran har tvåvägskommunikation, vi kan från lastbilen styra nästan alla funktioner i kameran och kameraoperatören kan se sändningen samt prata med lastbilen över intercom. Om ni ser oss springa fram och tillbaka till en kamera är det oftast p.g.a. att tvåvägskommunikationen inte fungerar som den ska, ibland är det för att någon klåpat med kablar vid kameran eller en smutsig fiber.

Samtidigt inne i lastbilen...

Ungefär samtidigt som Raoul m.fl. får igång kamerorna runt banan är jag och Kristoffer inne i lastbilen och förbereder, det ska in med internet, bekräftas att kameror fungerar som dom ska och har tvåvägskommunikation. Grafiksystemet ska igång och bekräftas med uppkoppling mot tidtagningen (när vi har sådant, alla banor utom Sviestad och Gelleråsen), intercom i lastbilen ska kontrolleras och kopplingen mellan intercom lastbil <-> kameror provas.

Trådlösa mikrofoner testar för mottagning, alla (17!) skärmar i lastbilen ställs in för med rätt källa (ni ska ju inte tro att jag inte pillat sönder allting innan när jag "fixat" något innan avfärd) kommentatorernas headsets kontrolleras åter igen och sändningen förbereds. Sajten kontrolleras att alla sändningar är uppsatta och vi har koll på dom. När allt detta är gjort så ska ni inte tror att man får sitta ner och vila inte, men ibland hinner vi säga hej till nya och gamla kollegor, kompisar och bekanta.

I detta läge brukar jag komma på alla de 100 sakerna jag vill få gjort, allt ifrån att programmera upp vårt mixerbord med fler genvägar eller funktioner, saker jag vill jobba med i grafiksystemet eller annat. Fredag brukar oftast bli sen även om vi alltid anstränger oss, eller i alla fall planerar för att vara klara kl 17-18, brukar nästan alltid bli närmare 22-23.

Vi är igång och live för alla våra tittare!

Efter allt slit och oftast med mer personal än på just denna bild är vi sen live, det pratas överallt och det händer saker varje sekund. Oftast smäller Kristoffer upp värmen till 27 grader inne i lastbilen så vi andra storknar, på bilden nedan har han fått ny modern utrustning i form av en filt för att överleva 22 grader :) 

Inne i lastbilen under sändningen kan man ofta höra följande uttryck: "Binga kamera X", "Fokus kamera X", "Beredd kamera X", "Ställ upp för helskärmsgrafik kamera X", "In med tower", "Sighting lap", "Warm up lap, beredd startgrid", osv osv osv. Det är sjukt ansträngande att under 6-8 timmar hålla koll på 5-6 kameror och 15-30 förare, vem som leder, vart det är action men också tänka på att kommentatorerna ska ha någonting att prata om och att "berättelsen" inte blir upphackad av att jag eller Kristoffer smäller runt mellan kamerorna för att hitta bra vinklar och roliga saker för er tittare.

Är vi sen också färre personal än vanligt får vi ju fler roller att fylla vilket gör det mer komplext och att vi ibland får göra avkall på vissa saker, oftast blir grafiken drabbad och det kan märkas av om vi "identar" mycket eller inte (det är den lilla rutan som berättar vilken förare/team som är i bild just nu)

Skribent
Mikael Johansson