<
>

Saga Johansson, Sveriges snabbaste tjej?

Nej det kan vi ju inte veta än, men en del tyder på att hon kan bli riktigt snabb framöver,
men vem är denna 23 åring ifrån Norrköping?

Kan du berätta lite om din racingkarriär så här långt?

Jag körde min första trackday med Backlund juni 2020. Efter det har jag varit fast och tagit varje möjlighet att kunna köra, vare sig det är trackdays eller trafikövningar på Sviestad.

I Sverige körde jag min Kawazaki zx6r gatuhoj för att sedan till hösten köpa R6 racehoj som vi tog ner till min mentor Björn Carlsson i Spanien. Han har varit / är ovärderlig för mig både tekniskt och mentalt, man skulle nästan kunna säga att han blivit en extra roadracingpappa som fostrat mig i banvett och racing. I spanien har jag kört lite fun race på trackdays event vilket har varit kul och det gick mestadels bra förutom mitt första race då jag var övertaggad vilket slutade i sandfållan haha…

Vad är ditt långsiktiga mål med RR?

Bra fråga… Jag tror svaret på den kan komma att utvecklas i sommar. Vem vet vad som är möjligt. Redan 2 månader efter min första trackday tog jag licens med siktet inställt på att börja tävla. Det primära målet är dock inte att vinna tävlingar, det som intresserar mig mest är att växa som människa och bli den bästa version av mig själv. Jag vill utmana min kropp och psyke till det yttersta, möta rädslor och utmaningar. Vinner jag tävlingar i framtiden så är det en ren bonus.

Ett annat viktigt mål för mig är även att få fler tjejer att upptäcka roadracing och tro på sig själva nog för att våga satsa. RR är verkligen en sport där vi tjejer kan briljera! Denna ambitionen kan jag delvis tacka Karin Marnesson för, som varit en stor inspiration.

Hur förbereder du dig inför årets säsong?

Förutom att åka ner till Spanien 1-2 gånger i månaden och träna så söker jag all kunskap jag kan på nätet. Jag antecknar och analyserar vad jag ska träna på inför nästa event. Styrketränar 3-4 gånger i veckan och kör lite squash för kondition och reflexer. Den som inte testat meditation för roadracing vet inte vad den missar!

Du vann ett race på Cartagena i November, berätta mer, ingick den i en serie, vilket typ av motstånd hade du?

Det var ett utav fun racen, motståndet var vanliga trackdaysåkare på 600cc-hojar. Jag fick en dålig start och låg typ sjua in i första sväng, men jag kämpade mig successivt igenom fältet och låg tvåa inför sista varvet. Ledaren började få slut på bensin så jag lyckades gå förbi på målrakan hahaha…

ALVAROLUNA

Vad är dina planer för i år, vilken klass ska du köra i Sverige?

Jag kommer köra Svenska Endurance Cupen (SEC) i laget YFA racing (Yart flying amateurs) tillsammans med min pappa och hans kompis. Det är dock inte helt omöjligt att jag kommer köra något eller några Rookie 600 lopp i sommar om min utvecklingskurva fortsätter i samma takt.

Du tränar regelbundet i Spanien, vilka banor kör du på och hur kommer det sig att du har den möjligheten?

Jag studerar på distans just nu på grund av Corona. Det är faktiskt otroligt smidigt (trots corona) att köra i Spanien och behöver inte alls vara så dyrt eller krångligt som folk verkar tro. Hojarna står i Björns garage vid Aragon Motorland över vintern och han kör ut dem till banorna när vi kommer ner. Det behöver inte bli mycket dyrare än att köra i Sverige om man tar hänsyn till billigare däck- och bankostnader.

Jag har kört på Almeria, Cartagena och Jerez hittills och i mars väntar även Aragon, Portimao samt Estoril. På min instagram, Sagasroadracing uppdaterar jag ständigt med bilder och filmer från mina resor om man är nyfiken på att se hur det är. Spanska banor är helt otroligt roliga och kan erbjuda något helt annat än svenska enligt mig, oftast betydligt snabbare. Cartagena är den bana som påminner mest om de svenska banorna, en teknisk bana som är bra att träna på inför kommande säsong i Sverige.

Vad gör du när du inte åker hoj?

Jag pluggar på psykologprogrammet i Linköping. När jag inte kör hoj gör jag allt möjligt, jag kan befinna mig på allt ifrån en tältövernattning ute i naturen till tantrakurs.

undefined

Hur är det att vara kvinna i en traditionellt manlig sport?

Det är väldigt speciellt. Min gissning innan var att jag skulle känna mig utanför, underlägsen eller objektifierad. Min erfarenhet visade sig vara precis tvärtom. I roadracing världen har jag bara blivit bemött med största möjliga vänlighet, respekt och stöttning. Visst är det så att man får mer uppmärksamhet men det är på ett respektfullt och ödmjukt sätt.

De gånger jag åkt ensam till banan har jag alltid känt mig trygg och väl mottagen, mer så än i övriga samhället. Jag hittar alltid nya vänner direkt som jag kan hänga med, folket i RR-världen är galet välkomnande!

Har du något budskap till tjejer som funderar på att prova roadracing?

RR är en av de få sporter där män och kvinnor tävlar på samma villkor. Roadracing har varit den första tydliga arenan där jag kunnat ruska av mig kvinnliga offerkoftan fullt ut. Det var först här jag insåg att jag ens bar den, i form av en underliggande, ofta omedveten, känsla av att jag inte räcker till eller kan prestera lika bra som män. Till alla kvinnor som funderar: kan jag? vågar jag? bör jag? KLART DU SKA! Lämna självkritikern hemma och kom till banan! Systraskapet som redan finns väntar på dig och kommer välkomna dig till 100 %!

ALVAROLUNA

Saga nämner sin mentor Björn Karlsson och jag tog ett snack med honom om Saga.

Saga har haft en bra utvecklingkurva, ser du att den kan hålla i sig?

Saga har en vilja att utveckla sig och snöar in sig på detaljer som gör att det hämmar lite, men med rätt mentorskap så kommer det gå bra.

Vilka är hennes styrkor, både på hojen och mentalt?

Hon är lättlärd och lyhörd, hon har hög kurvhastiget så som lite 2-takt stil, hon kör väldigt mjuk och fint men behöver kanske bli lite mer aggressiv. Saga är en klar kandidat på topp 3 i Rookie, jag tror hon kan bli Sveriges svar på Norskan Caroline Olsen.

Vilka råd vill du ge till unga förare som vill bli snabbare?

Träna mycket och billigt, 300cc på karting banor, Motocross/Supermoto/enduro/trial, allt på 2 hjul skapar känsla.

Sluta inte träna bara för RR säsongen är över för att korta startsträcka på våren, för att lyckas fullt ut bör man driva sitt team
som ett företag med affärsplan, delmål, mål, mm.

Text: Petter Reuterholt   Foto: Wheelpics

Roadracing logo
roadracingSE
11 februari 2021 kl. 15:37

RoadracingSE på Instagram