<
>

I väntans tider - Magnus Macke Granstedt

2020 bjuder på.. minimalt med motorsport nu. Här kommer en serie till förarna om väntans tider och tips till er.

Haha... ja det är ju stendött... Är det även intressant att veta vad en gammal föredetting tycker? ????

Saknar du åkandet?

Ja... mycket... inte bara åkandet faktiskt. Allt runt omkring också.

Kör du cross eller liknande för att stilla behovet?

Nej det gör jag inte, och gjorde inte så mycket förut heller. Har kört cross och enduro några år förr förut att hålla igång, men det var inte alls min grej. Helt enkelt talanglös på cross, och att hålla på och gnugga koppling på "ettan" och paddla med fötterna mellan stock och sten var inte alls min grej heller. Dock gillade jag att köra på isen på vintern. Men jag cyklar mycket MTB.

Finns det någon vinning i att träna tex cross för att bli bättre inom roadracing, eller är det mer för nöjes skull? Om ja, kan du förtydliga hur du använder en annan mc-teknik till RR.

Ja absolut! Det finns MASSOR man har nytta av inom racingen sen. Dels rent fysiskt såklart. Man blir ju trött i nästan exakt samma muskelgrupper som när man kör RR, och det är bra för den genrella konditionen också.

Men sen har man ju massor av nytta av all form av motorcykelåkning för RR tror jag. Vare sig det är cross, enduro, supermotard, minimoto, ohvale... Balans, känsla, reaktionsförmåga, avståndsbedömning, fartuppfattning... Jag tror även det är bra med andra former av fordon också. Gokart, rally, quads, MTB, downhill.... Allt med fart på hjul...

Är du i bra form fysiskt?

Ja det skulle jag nog säga. Sätter fortfarande pb. rätt så regelbundet i både styrkeövningar, konditionsövningar och fystester. Trots att man börjar bli en gammal gubbe. ????

undefined

Ditt träningstips till den förare som vill bli i bättre form?

Oj, svårt att komma med nåt snabbt tips. Men bygg upp en bra grundkondition, syreupptag, och uthållighet. Det kan man göra på massa olika sätt. Springa, lansvägscykling, mtb, simma, rodd, terränglöpning, cross, enduro... Hitta nåt du gillar, och gör det ofta.

När det gäller styrketräning och muskulär uthållighet så är det lite samma där. Hitta nåt som är kul, så blir träningen av. Men generellt så träna dom muskler du blir trött i när du kör. Helst lite lättare vikter och många repetitioner i gymmet. Försök att bygga mera uthållighet än maxstyrka och muskelvolym. Gärna kombinationsövningar, funktionell träning, och hög intensitet. Ät bra mat och sov mycket.

Ditt träningstips (på mc) till den bandagsföraren som vill bli snabbare?

Kör mycket och ofta. Tid i sadeln och nogranhet. Sitt inte bara och mata varv, utan tänk ut innan passet vad du ska träna på och sen fokusera på det. Slappna av och ha kul, så kommer ofta farten av sig själv. Många stressar upp sig över varvtider och blir irriterade när det inte går så fort som man vill. Då tar man ofta i ÄNNU mer, försöker bromsa ÄNNU senare, och gasa mera. Och då blir körningen ryckig och kantig, och det går ännu sämre. Slappna av och ha kul... ????????

Foto: Hangar18.se

Text: Dan Chardon

Roadracing logo
roadracingSE
21 april 2020 kl. 06:04

RoadracingSE på Instagram