<
>

VM på paus, vi kollar läget med Christoffer Bergman.

Vi pratade med Christoffer Bergman om hur första racet i supersport VM gick och hur vårens planer ser ut.

Vi börjar med Philip Island, I våran förra intervju trodde du att banan skulle bli en favorit,
vad säger du nu efter att ha kört där?

Philip Island var en fin bana, nu hade vi ju mycket strul och jag fick inte riktigt tid eller känsla för att verkligen ta in banan.
Men det är en överraskande snabb bana på sina ställen och det brukar jag tycka om.

Så det är just snabba banor det du trivs bäst på?

Ja snabba banor, eller snabba partier är där jag trivs bäst och oftast där jag är snabbast.

Är hojen byggd med alla delar ni önskar än?

Hojen är mer eller mindre klar, vi fick inte till allt som tänkt. Och sedan med mycket problem under race veckan i Australien, så vi hann inte jobba speciellt mycket med elektronik/motor biten, så vi vet inte riktigt vilken potential den har.
Men det verkar som vi fick löst så allt fungerar som det ska till warm-upen, men sen tog ju racet slut efter halva distansen också.
Tanken var att nu efter kunna börja jobba och förbereda allt till 100% inför nästa race, men vi har inte kunnat börja än pga. situationen som är med Covid-19.

Vilka områden har ni jobbat mest på hojen?

Som sagt, fick vi i princip ingenting jobbat med cykeln utan all tid gick åt att lösa problemen. I nuläget använder vi ca 85-90% av motorns kapacitet,
det finns även en del små grejer vi vill byta ut på chassit. Fjädringen har jag inget att klaga på egentligen, jag har en ganska god känsla för vad
jag behöver men det finns självklart små grejer även där som kan bli lite bättre.

Nu fick ni ju ett tekniskt fel på racet och du vurpade, vad hände?

Ja racet tog ju tyvärr slut lite i förtid, det va en slangklämma som gick av till en av kylarslangarna, förmodligen av trycket i systemet lossnade även slangen och precis när jag skulle vika in i sista kurvan släppte bakhjulet. "Lite skickligt" haha, räddade jag vurpan där och det är jag glad för, det är en ganska snabb sväng, sedan bär det av asfalten så jag försökte undvika däcksbarriären men fick lägga mig någon meter innan, men då hade jag fått ner hastigheten betydligt så både jag och hoj klarade sig bra.

Corona viruset påverkar ju oss alla nu och likaså inom racingen, hur är läget för WSB / WSSP?

I skrivande stund och senaste information är att Assen blir flyttat, vilket gör att nästa race blir Imola 8-10 Maj.
Jag tycker det känns lite optimistiskt men allt beror ju på vad WHO och länderna beslutar om det är möjligt att hålla denna typen av event.

Hinner ni med fler tester nu när det blir lucka i kalendern och hur mycket får ni testa?

Planen var att göra tester, jobba på hojen osv. Nu får vi se när det kan hända, men så fort vi får tillåtelse kommer vi att köra tester.
Vi har 4 lovliga tester som måste meddelas till organisationen på de banor som finns på kalendern, men alla tester med teamet ska meddelas.

Nästa race är som sagt planerat att går på Imola i Italien, har du kört där förut?

Jag har varit på Imola 5-6 gånger, i FIM stock 1000, Italienska sbk och 2016 med ptr honda i wss, det är en ganska kul bana men jag har aldrig lyckats få till det där, förmodligen min sämsta bana på kalendern.
Men kanske det går bättre denna gången om vi får möjlighet att köra racet som planerat.

Text: Petter Reuterholt

Roadracing logo
roadracingSE
27 mars 2020 kl. 08:22

RoadracingSE på Instagram