<
>

Fotografen Bengt Johannesson

Vi skriver inget mer intro än - legenden, Bengt Johannesson.

När började ni fota och varför har ni fortsatt?

Jag började fotografera roadracing på allvar 1979 på VM i Karlskoga. Jag gjorde det på uppdrag av SMC:s tidning. Det gav mersmak så jag fortsatte ett par år till för SMC, men sedan värvade Tord Lundgren mig till Idrtottsbladet. När tidningen Race började 1983 gick Tord över dit och tog med mig. Omkring 2005-6 ville inte Race hålla på med roadracing längre. Så då blev det andra tidningar som jag publicerade i. Jag hade förstås sålt bilder till förarna sedan början av 1980-talet.

När används era foton, dels inom roadracing.se men även utöver det?

Som nämnts säljer jag bilder till förarna och publicerar också i mc-tidningar, och då blir med tävlingsreferat och annan text.

Svår eller lätt fråga..? Ska bilder vara gratis?

Generellt sett ska bilder inte vara gratis. Det är förenat med kostnader för fotografer att ta sig till tävlingar och ta bilder och efterbearbeta dem. Sedan kostar det att köpa in nödvändig utrustning och underhålla den. Jag inregistrerade en firma, Pargus Text & Bildservice, 1981 och inte någon gång har jag kunnat deklarera en vinst.

Vad definierar en bra bild?

Att definiera vad som är en bra bild är en subjektiv känsla. Att jag tycker att en bild är bra, tycker kanske inte någon annan. En bra roadracingbild kan vara en panoreringsbild med lång slutartid, eller en där föraren har ett häftigt nedlägg med både knä och armbåge i asfalten. Även en bild där föraren har klart visir och man ser anspänningen i ansiktsuttrycket, eller två förare ligger bredvid varandra inne i en kurva etc.

Vilken är eran största utmaning på dem svenska banorna, sett till banorna och sett till serien SM?

Den största utmaningen för mig idag, är att hitta nya ställen att fotografera på. När man som jag har varit med så länge är det svårt att hitta nya vinklar och positioner. Gelleråsbanan har genomgått viss ombyggnad och då kan man kanske hitta nya lägen.

Roadracing är en dyr sport.. är det dyrt att fota?

Att införskaffa bra utrustning är dyrt. Sedan är det upp till en själv hur man bedömer vad ens tid är värd.

undefined

Hur kan förarna använda era foton?

Äganderätten till bilderna ligger alltid hos mig. Nyttjanderätten är en överenskommelse från fall till fall. När en förare köper en bild av mig,får han fritt använda den för egen promotion, t ex egen hemsida, artiklar i lokaltidningar med angivande av fotografens namn i anslutning till bilden eller i artikeln. Om förarens sponsor eller någon annan vill använda bilden för sin marknadsföring, är det inte gratis.

Finns det ngn stil på föraren alt någon hojtyp som ger bättre bilder?

Färgglada hojar är alltid roligare att plåta. Helt vita eller svarta kåpor är inte roliga. Samma sak gäller för förarens skinnställ. Spektakulär körstil försöker man alltid att fånga på bild.

Kör du själv hoj?

Jag hade min första hoj 1959, men efter en krasch året efter blev det uppehåll till 1967. Men sedan dess har jag kört mc. 2019 blev det dock ytterst lite på grund av en knäoperation. Min nuvarande mc är en Honda Super Blackbird , CBR 1100 XX, som jag har haft sedan 1998, då jag köpte den ny.

Hur ska roadracing.se utvecklas med bilder?

För min egen del tycker jag att det tas för lite bilder i depån. Intressanta närbilder på maskinerna, mekande, festande och rent allmänt umgänge. Man ska inte heller glömma bort funtionärerna, både de som står vid posteringarna och de som har andra uppgifter, för det mesta i det tysta.

text: Dan Chardon

foto: Bengt Johannesson

Roadracing logo
roadracingSE
22 december 2019 kl. 06:25

RoadracingSE på Instagram