<
>

Tres Carreras Suecas

Vi har pratat med Morgan Mesetovic, Jonas Björklund och Tony Schrenckh som alla tre ska tävla i Spanien nästa år.

Ni har valt att tävla i Spanien nästa år, varför inte i SM?

Vi tycker inte det är något fel på SM i Sverige med de förutsättningar som finns, men säsongen är längre i Spanien och banorna lite större.

Det finns ju flera serier och klasser för 1000cc i Spanien, kan ni förklara på vilken nivå ni ska tävla?

Den högsta klassen heter ESBK och där är nivån väldigt hög, tittar man på topptiderna på de som kör ESBK stock-klassen så skiljer det endast 2-3 sekunder från World Superbike. I ESBK tävlar förare från hela Europa varav ca en tredjedel är från Spanien, det finns även några från t.ex Japan och Ryssland.
Sedan har vi CIV där det är ca 80% spanjorer som tävlar. Anmälningsavgifter är lite lägre i CIV och nivån är lägre på saker som lastbilstrailers, depåboxar med röda mattor och gridgirls.
Det är dock många från ESBK som även kör CIV så motståndet om man är riktigt duktig finns även i CIV. Det finns också märkesklasser där de största är BMW Cup och Yamaha R1 Cup med över 30 förare i varje klass, i BMW Cup finns det ett par förare från Sverige som kommer att delta 2020.
Vi kommer köra CIV med något eller några enstaka inhopp i ESBK när lusten, tiden och pengarna räcker till.

undefined

Varför just Spanien och inte IDM eller BSB tex?

När säsongen tagit slut på hösten har vi i flera år kört egen bil, eller hyrt in oss med transport från Sverige ner till Spanien för att kunna köra längre/tidigare på året. Det är bara i Spanien i Europa som man kan åka motorcykel året om, för oss handlar det alltså om vädret, varken England (BSB) eller Tyskland (IDM) har så mycket längre säsong än Sverige.

Räknar ni med att klara av detta på en liknande kostnad som i Sverige?

I Sverige har vi kört i egen regi, vi kommer att fortsätta med det. Men såklart samarbeta med varann och dela kunskaper och erfarenheter. Om man vill hyra in sig i ett team i Spanien är det ganska kostsamt, från 2.000 euro till 10.000 euro för en helg.
Om man ser till kostnaden per tävling eller träning så tror jag priserna är ganska lika, utrustning och däck m.m. är samma priser i hela Europa och om en anmälan till en tävling kostar 3500kr eller 250 euro spelar ingen större roll i sammanhanget.
Den stora kostnaden ligger i däck och själva motorcykeln, det tillkommer såklart flygresor men det är idag ganska billigt om man kan boka sina resor i god tid.

undefined

Vad har ni för målsättning?

Vi ligger alla på lite olika nivåer. Men vi ska försöka hålla oss norr om mitten är det tänkt.

Ska ni ha en gemensam bas på plats i Spanien att utgå ifrån?

Vi har inte helt planerat klart där ännu men vi ska såklart stå tillsammans på tävlingar. Men då någon av oss har boende nere i södra Spanien så är det inte alltid optimalt för alla att köra ner till 100 mil ner till södra Spanien efter en tävling i ex Barcelona.

undefined

Kommer ni åka i samma team med samma utseende på hojar mm?

Vi har precis börjat sätta ihop detaljerna hur det kommer se ut, vi har olika förutsättningar i form av tid och ekonomi.
Någon har mycket jobb, någon har fullt upp hemma med småbarn.
Det finns fler personer som är intresserade av att tävla/träna nere i Spanien 2020. Och exakt hur team, utseende och sådan får bestämmas
lite senare efter nyår, vi får återkomma om det.
Vi ser gärna att fler är intresserade av köra med oss nere i Spanien, vi hjälper till med transporter, anmälningar, regler osv.
Vi har även kontakter med såväl små som stora team om man vill ta in hjälp externt, det finns “nyckelfärdiga” lösningar med team där man endast behöver komma till banan med hjälm och skinnställ så löser de resten, de finns andra klasserna också så som 600cc, 300cc, moto3, moto4, tjejklasser, m.m.

Text: Petter Reuterholt, foto: nettefoto och motofoto.se

Roadracing logo
roadracingSE
6 november 2019 kl. 08:39

RoadracingSE på Instagram