<
>

En del av roadracing.se, fotografen Petter Reuterholt - motofoto.se

En del i roadracing.se är fotograferna. I denna artikel pratar vi med Petter Reuterholt och Motofoto.se.

När började du fota och varför har du fortsatt?

Jag har fotat i 10 år och jag fortsätter så länge det är kul och tills jag uppnått mina mål.

Och vad är dina mål?

För ungefär ett år sedan fotade jag Endurance VM i Frankrike och jag jobbar på att ta mig tillbaka till den serien.

undefined

När används dina foton, dels inom roadracing.se men även utöver det?

Utöver roadracing.se så används dom av Svemo till t.ex deras hemsida och roadracingfolder. Sen har jag ett antal kunder som använder dom på sociala medier mm.

Svår eller lätt fråga..? Ska bilder vara gratis?

En lätt fråga, svaret är att det självklart ska kosta. Vad en bild ska kosta har diskuteras länge, det är som med det mesta att man får vad man betalar för.

Vad definierar en bra bild?

Jag har tagit en bra bild när förarens önskemål är uppnått och ett ögonblick är fångat som är värt att visa, sen ska den ju va skarp, rätt komponerad och exponerad mm men det gäller all fotografering.

undefined

Vilken är den största utmaning på dom svenska banorna, sett till banorna och sett till serien SM?

Att hitta en placering och bildvinkel som stämmer med kraven i förra frågan, samtidigt som det ska va en säker placering med bra bakgrund.  Säkerheten kommer ju i första hand och det är inget problem att anpassa sig till, men på vissa banor står det rostiga traktorer och lastbilssläp utanför banan och det är synd eftersom det inte bara förstör ett foto utan också visar upp den banan och klubben från en mindre tilltalande sida, men samtidigt är det en utmaning att trolla bort sånt med bildvinklar och beskärning.

Roadracing är en dyr sport.. är det dyrt att fota?

I materialinköp kan det va lika dyrt som roadracing, men driftskostnaden är ju lägre.

Hur kan förarna använda era foton?

Jag skulle önska tydligare önskemål och en mer kreativ dialog om vad bilderna ska användas till, t.ex om man har en viktig sponsor man vill lyfta fram det så tar man med det i jobbet, Macke har varit bra på detta och det är ytterligare en anledning att sakna honom i depån.

undefined

Finns det någon stil på förare alt någon hojtyp som ger bättre bilder?

Hojar och utrustning med färger är bra, vita hojar svåra att fota, mest för att kameran har svårare att göra sitt jobb när det inte finns några färger och kontraster, helvita hjälmar är det värsta som finns, dom blir alltid överexponerade vilket gör att man får lägga mycket tid på efterbehandlingen.
Förarstil, visst en armbåge i marken är ju kul att fota men tricket är ju att fånga vem sm helst i rätt situation mm.

Kör du själva hoj?

Jag kör minigp på gokartbana och jag har en Fireblad som saknar att luftas på vägen, samt en RGV250 som längtar till en bandag.
Efter jobb, hus och två småbarn så går all tid åt till foto. Jag tävlande med måttlig framgång i superbike och sen sista åren i långlopp med ett gäng pallplatser  fram till 2007 när jag slutade.

Hur ska roadracing.se utvecklas med bilder?

Med mer bilder och artiklar som jag själv skriver om förare som kör utomlands, vilket va mitt fokus på den tiden när Dan och jag drev facebooksidan "RR-nyheter och teknik" ihop, sen hoppas jag på förslag på vilket innehåll vi bör ha i en enkät som kommer ut snart.

text: Dan Chardon

Foto: motofoto.se och Macke

Roadracing logo
roadracingSE
12 oktober 2019 kl. 14:55

RoadracingSE på Instagram