<
>

Lukas Karlsson - debut i Superbike

Vem är Lukas?

Jag är 16 år och börjar Ekonomisk linje med inriktning Juridik till hösten. Jag är en väldigt glad och envis person. Sätter jag upp ett mål för mig själv så ska jag klara det! Motorcyklar är min stora passion.. när det gäller körningen. Meka med motorcykeln är inte mitt största intresse! Jag tycker om att utvecklas och testa nya saker och därför gillar jag stuntandet. Här går det att öka på svårighetsgraden i oändlighet. Förövrigt gillar jag också utförsåkning med skidor, vattenskoter, köra på is med min cross, drifting med bil. Fartsporter helt enkelt.

Premiär i superbike vad krävdes för att få köra?

Eftersom att jag bara är 16 år så krävdes en dispens vilken skickades in till Svemo. Ansökan avslogs i första skedet med motivationen att jag skulle träna när jag var 16 och tävla nästa år när jag fyller 17. Efter att ha varit på en bandag med Filip Backlund kunde vi skicka in en lista med varvtider som visade att jag körde lika fort som min storebror Markus Karlsson och Jesper Hubner. Nu fick jag min ansökan omprövad och godkänd.

Har du kört någon RR Tävling förut?

Ja, jag är Svensk Junior Cup Mästare 2015. 2016 hyrde jag en motorcykel av Henrik Nordgren för tävling i Moto3. Pappa jagade sponsorer för varje tävling så det var aldrig säkert att jag kunde fullfölja säsongen. Jag körde alla tävlingar och slutade 3:a i SM.

Du körde i samma team som din storebror. Vad kan han lära från dig och du från honom?

När vi kör tillsammans kan vi följa varandra och se vilka spår som fungerar bättre eller sämre. Vi kan också testa olika bromspunkter mot varandra, det finns bara fördelar. Vi driver på varandra att öka tempot, ingen vill vara den långsammaste. Eftersom vi har likadana motorcyklar kan vi även jämföra inställningar och se vad som går fortast. Jag tycker om att köra ihop med min storebror Markus, att förlora mot brorsan är inte acceptabelt. Därför får man gasa mera och därav kommer lärdom!

Till vardags så stuntar du med en motard. Gav en rr-tävling dig något som stunt inte kan ge.

Fartkänslan och kraften i en superbike är helt annorlunda. För att göra en lång stoppie med motarden krävs cirka 90km/h och superbiken når som mest 300km/h. Tävlingsmomentet att mäta sig mot andra ger också en kick som man inte får på samma sätt inom stunt.

undefined

Hur mycket fick ni jobba med inställningar fjädring, elektronik och däck.

Vi kör med fjädring från K-Tech och support av Joakim Jansson. Vi började med en grundinställning som Jocke rekommenderade och som Markus tidigare prövat. Här hade vi nu nytta av samlad data från Markus. Då jag nu provade Dunlop istället för Bridgestone som Markus kör på så fungerade inte inställningarna rakt av utan vi behövde göra mindre justeringar. Vi hade problem med tjatter och däckslitage men Jocke kom med förslag på nya inställningar som fungerade och vi fick bort problemen.

Däcken från Dunlop var ett helt oprövat kort och fungerade mycket bra, tidigare har jag bara testat med Bridgestone. Även här fick jag mycket bra hjälp av Mattias Persson från Dunlop som rekommenderade typ av däck och gummiblandning. Jag kan i nuläget inte säga om Dunlop eller Bridgestone passar mig bäst då jag kört för lite.

Vi har inte jobbat med elektroniken för jag kör helt utan, allt är avstängt. Anledningen till detta är att jag vill ha full kontroll på motorcykeln och kunna slanga (köra på bakhjulet) ????

Vad är det bästa med Kawasakin?

Jag har inget att jämföra med då jag bara kört Kawan som superbike. Motorns register är något jag tycker om, den är lättkörd och levererar bra med kraft. Bromsarna är också något jag tycker fungerar mycket bra. Chassit är ganska snällt och lätt att hantera, man vet hur motorcykeln kommer att bete sig i förväg. Fick jag önska något kunde chassit vara lite mer snabbstyrt.

Vilka snygga wheelies du bjöd på... fler rr-förare borde ta efter dig. När körde du på bakhjulet för första gången? Och på vilken MC/moped.

Tack Tack kul att ni gillade mina wheelies! Det började med att pappa satte mig framför sig på sin motorcykel och körde på bakhjulet, då var jag två år gammal. Sedan började jag träna bakhjulskörning/framhjulskörning själv i fyra-års åldern på min trampcykel. När jag var 11 år köpte jag för egna sparade pengar en Yamaha slider moppe. Vi satte dit ett 70cc trimkit med fokus på vridmoment och jag började köra på bakhjulet.

Får vi se dig köra igen?

Jag vill köra igen och jag vet vad som krävs av mig. Precis som för alla andra är det en ekonomisk fråga. Jag har helt enkelt inte pengarna och jag har ingen sponsor som i nuläget kan gå in med de summor som krävs. Pappa har bett mig att hålla fysträningen igång fram till Anderstorp. Vi får se om det går att trolla fram något till sista tävlingen, Falkenberg blir det tyvärr inte i varje fall.

Foto: Hangar 18

Roadracing logo
roadracingSE
2 augusti 2019 kl. 05:48

RoadracingSE på Instagram