<
>

Bakom visiret - Philip Johansson

Idag inleder vi en serie intervjuer med förare och andra som de som vigt sitt liv till sporten, vi tar upp deras drivkrafter och passion
men också eventuella baksidor av att ha roadracing som största eller enda intresse.

Först ut är Philip Johansson.. en av Sveriges största talanger, och vi börjar med en återblick..

Bilden nedan är från 2012 på Vallabanan i Katrineholm, jag var där för att kolla när en vän körde en minimototävling och när jag spanade in bra fotoställen på bana såg jag en liten kille på en Metrakit som helt respektlöst attackerade kurvorna. Jag råkade stå bredvid hans far utan att först veta vem det var och började prata om föraren på banan:
"herregud vilken talang, vem är det?"
"det är min grabb"
"han måste ju börja köra roadracing! "
"nja, detta kan va sista året vi kör, finns nog inte pengar till stor hoj än..”
Där och då bestämde jag mig för att hjälpa till med det jag kan och sedan dess har jag sponsrat Philip med foton.

undefined

Vad betyder roadracing för dig, hur stor del av ditt liv är roadracing?

Roadracing har varit allt för mig. Jag har aldrig gjort något annat eller varit intresserad av något annat än motorsport. Jag har hållit på med motocross, minimoto, minigp osv och alltid tyckt det har varit lika roligt vad jag än har gjort och gör det fortfarande.

Är det rimligt att en sport är en så stor del av ens liv?

Ja, det kan det vara för jag blir glad av detta och något ska man ju hålla mål med det..

Du har gått igenom en tuff tid, hur mår du nu?

Jag börjar väl må lite bättre.. Jag har haft det rätt jobbigt med min psykiska hälsa ett tag men jag börjar må bättre

undefined

Du körde i klassen A2, och vann överlägset. Du tar klivet upp till STK600 och kör för Kawasaki Sverige. Hur går säsongen 2018?

Ja, det stämmer jag vann titeln i A2, och det var också mitt första år i roadracing. Efter det gick jag upp till STK600 och första säsongen gick rätt bra.. slutade topp fem och jag hade som målsättning att vara med i topp tio, så jag var riktigt nöjd.

Till 2018 hade jag som mål att vinna i STK600 men det var kört redan efter första helgen typ.. jag råkade krascha Kawasakin under endurance-loppet på torsdagen innan SM och vi körde då för Kawasaki Sverige under båda åren men vi fick inga delar till SM-helgen. Vi fick som tur var låna en Yamaha R6 som jag skulle köra på men i första racet tappade jag växelpedalen och var tvungen att komma in innan start och missade att åka ut innan ledaren kört första varvet, så jag blev då diskad.

Andra racet var inte bättre.. jag skulle ta höjd för att få med mig farten ut på lång rakan men det hade varit en olycka där tidigare och dom hade sprutat med brandsläckare så det bara släppte och jag nollande i båda racen. Resten av säsongen var bara en massa strul med växellådan, fjädringen mm. och vi fick aldrig den hjälp vi behövde - förtroendet för både cykel och körning försvann helt.

Hur känns det att veta med sig vilken talang man besitter men ändå inte få till resultaten, inte få till rätt känsla?

Jag brukar aldrig tänka så att jag har en talang, det är aldrig så att man går och tänker så, inte jag iallafall. Jag har bara kört mycket och alltid tyckt att det har varit roligt.. men jag vet att jag är snabb och har potential att få bra resultat. Men på grund av att det strular hela tiden och hojen strular och jag bara har otur hela tiden så är det rätt jobbigt.

Försäsongstest i Spanien 2019.. och problem med att hitta känslan i framänden. Har ni funnit en lösning på detta?

Försäsongstesterna i Spanien gick inte alls som jag ville, jag hade inget förtroende alls för cykel eller något annat.. så min mentala bit har varit helt borta, vilket är väldigt jobbigt.

undefined

Vi närmar oss SM-premiären.. hur ser närmaste tiden ut för dig?

Svåra tider helt klart då jag fortfarande har noll känsla för hojen, körningen eller mentaliteten just nu så är det rätt jobbigt och vi inte har kunnat fixa det än. Och det är så nära till SM premiären och vi har inte fått någon hjälp att ställa in cykeln ännu..

Inför 2019 kör ni i egen regi.. kan du berätta om tankarna inför detta beslut?

Det stämmer, vi kommer att köra i eget regi 2019 och kommer att kunna få mer hjälp i och med detta. Vi kommer även att ha med oss en mekaniker här hemifrån som jag litar på till 100%.

Text: Dan Höijer

Återblick och foto: Petter Reuterholt - Motofoto.se

Roadracing logo
roadracingSE
30 april 2019 kl. 12:39

RoadracingSE på Instagram