<
>

Spanienträning med Jesper Pellijeff

Vi ringer upp Jesper när han är i Spanien och tränar, först körde han på Almeria i tre dagar och sen på Valencia.

Vad har ni jobbat mest med på Almeria?

Dataloggning helt klart då det är något nytt för mig.

Du nämner teamets datatekniker, har ni ett bra samarbete, hur är det med språk, kan du nån spanska eller har börjar läsa på?

Vår datatekniker i Fiftymotorsport är extremt duktig och vi förstår varandra bra, han är duktig på engelska och lika så jag.
Målet är att jag ska försöka lära mig spanska så jag inte ska ha några problem i framtiden att kommunicera på spanska, jag övar dagligen.

undefined

Hur mycket har ni jobbat med datalogging i SM?

Vi har inte jobbat mycket alls med loggningen i Sm mest med ecu och mappning i hojen. I år kommer jag ha mycket mer kunskap och kunna lära mig själv hur jag loggar hojen och läsa av kurvor etc.

Du åker på 2019 års ZX10RR nu som bara byggs i 500 exemplar och som redan i originalutförande har många riktigt bra komponenter, hur mycket bygger ni om hojen gällande tex bromsar och fjädring?

Vi byter bromspump skivor och belägg och sen är bromssystemet i så bra form man kan komma kan man säga, fjärdingen bygger vi om hela tiden för att försöka hitta bättre känsla för hojen samt hitta tiondelarna som alla letar efter.

Finns det nått i hojens karaktär som gör att du ev ändrar på din körstil, eller underlättar körningen?

Jag tycker att man får ett riktigt bra skjut ur kurvorna med den nya Kawasakin. Samtidigt känner jag att hojen är mer stabil under inbromsningar, jag vet inte själv om det t.ex har med titanstakarna och göra eller om det bara är jag som blivit bättre med året emot förra.

Har ni haft bra väder på Almeria och vad säger teamet att du kan förvänta dig för temperaturer på tävlingarna i sommar.

På vissa tävlingar i Spanien kommer det vara temperaturer runt 40grader.

Ja det är ju klart varmare än i Sverige, hur påverkar det däcksval mm?

Absolut! Man kör ju ett race på runt 20 varv och i den temperaturen håller inte soft däcken! Då får man åka hårdare gummi blandning.

Hur brukar du fysträna och gör detta med hög värme att du ändrar på din träning inför ESBK?

Jag kommer få steppa upp min fysträning, i Sverige har jag klarat mig på att bara åka mycket hoj och nu kommer jag köra ännu mera hoj och börja cykla.
Helst i Spanien men för att kunna träna i Spanien så krävs det lite bättre ekonomiska resurser för att jag skall skippa jobb och träna på heltid.

Hur har dina varvtider varit i år mot tidigare gånger du varit på Almeria?

Jag har förbättrat mina tider och känner att hojen är mer safe att köra under dessa varvtider, dels för jag har en bättre setup på motorcykeln och dels för jag har blivit en bättre förare. Min varvtid från första gången på Almeria va 1.39.2 och nu i år 1.38.4

Hade du bra motstånd på banan, nån speciell förare som du kunde mäta dig mot?

Jo absolut! Suzuki Endurance Team var i Almeria och jag kunde ligga och dra med förare som Gregg Black samt Vincent Philippe.
Gregg Black var den snabbaste utav dem två och jag där emellan skulle jag gissa.

Jesper har nu även åkt tre dagar på Valencia och jag ringer upp honom igen.

Valencia, vilken sorts bana är det och vad krävs för att köra fort där?

Den är inte lik nån annan bana jag kört på tidigare, en svår bana av typen "stop and go" fast utan långa rakor. Det är en krävande bana som man måste ha mycket god gaskontroll på.

Ska du köra mer asfaltsträning innan ESBK premiären på Jerez om två månader?

Absolut, dels det officiella testet på samma bana i slutet av Mars och förhoppningsvis ett test till.

Vad har ni jobbat mest med på Valencia?

Datalogging igen, teamets datatekniker kunde tyvärr inte va med på Valencia men jag och Raúl från teamet jobbade med det ihop vilket funkade bra
och jag har lärt mig grunderna nu.

Kommer nån Svensk mekaniker ingå i Fifty teamet i år?

Ja min plastpappa Christer kommer va med och stötta med bla fjädring.

Känner du till några av de andra förarna i ESBK?

Ja det finns flera riktigt snabba, Ole Björn Plassen från Norge och Spanjoren Carmelo Morales som är regerande mästare i superstock1000 klassen.

Vem blir din svåraste konkurrent i SM i år?

Fredrik Eriksson har kört riktigt bra på vinterträningen så han är nog med långt fram, sen får man inte glömma Jimmy gällros som kliver upp i superbike också. Alexander Lundh som man aldrig ska räkna bort, samt Jari om han nu kör i SM i år.

Text: Petter Reuterholt

Foto: Pernilla Pellijeff

Video: Jesper Pellijeff

Roadracing logo
roadracingSE
25 februari 2019 kl. 18:12

RoadracingSE på Instagram