<
>

Morgan Mesetovic och Jari Tuovinen - Trackdays i Spanien

Du har själv kört på Jaris bandagar i Spanien, hur kommer det sig att ni är två om detta nu?

Jag har kört med Jari och även fått hjälp utanför bandagarna, detta har gjort att vi även börjat umgås privat. Vi har ungefär lika många bokstäver i Alfabetet.. Skämt åsido, men vi har samma energi och driv till saker och ting, tänket att få saker och ting ur händerna och likvärdig målsättning. Det gjorde det hela ganska naturligt, så vi bestämde oss för att hjälpa varandra som i sin tur också kommer hjälpa otroligt många andra. Vi har som mål att göra detta så det passar alla.

undefined

Det handlar egentligen mer om förarutveckling än bandagar.. Kan du förklara konceptet?

Jag tycker att 32Racings Trackdays har ett unikt koncept som erbjuder kunskap och kvalitet på alla plan. Jag fastnade för konceptet då jag kände mig väl omhändertagen , jag fick även med mig otroligt mycket kunskap om chassi och körteknik vilket har gjort mig till en säkrare och snabbare pilot. Instruktörerna hjälpte till med allt från box till bana till box. Det är stor skillnad på att köra med instruktörer som verkligen vet vad dom ska titta på och hur dom ska förmedla känsla.

Är du och Jari snabba nog för att ge andra tips och råd?

Vi har förare i alla olika nivåer med oss, ganska snart får vi ihop grupperna och vilka grupper vi instruktörer tar hand om. Det finns en instruktör med fart, tips och råd för alla.

HANGAR18.SE

Vilka samarbetspartner har ni?

Vi samarbetar i år med Elit Mc som inte bara är en otroligt bra Mc butik, utan även en partner till oss som förser förare med utrustning, delar och förbrukningsvaror. Ola Strandvad och Patrik Carvall från Elit Mc är med på våra bandagar i Spanien som instruktörer och extra hjälp. Ola och Patrik tävlar själva och kör i Svenska Endurance Cupen i år med en riktigt frän hoj, in och följ Elit Mc för mer info.. Vi har även ett samarbete med Däckproffsen i Växjö och Michelin. Fler partners presenteras inom kort.

Är det dyrt att köra i Spanien?

Att åka till Spanien och träna har alltid varit en extra krydda i mc-livet, men priset har ofta varit därefter och givetvis bromsat många från att kunna göra dessa resor. Vi har äntligen hittat ett sätt att göra detta möjligt för fler att åka på försäsongsträning eller bara för att äntligen få köra på GP-banorna man drömt om tidigare.

Som exempel har vi Almeria 1-3 April. Inklusive transport tur och retur Sverige-Spanien, 3 bandagar ink box och hotell med frukost för 10’495 kr.

Detta tycker vi är ett kanonerbjudande och hoppas givetvis detta ska hjälpa fler att kunna ta beslutet om försäsongsträning och få möjlighet att komma igång med körningen innan säsongen drar igång här hemma.

undefined

Morgan: vad har bandagarna i Spanien givit dig som förare, och vad har du för mål med ditt engagemang?

Bandagarna i Spanien med 32Racing har helt klart lyft mig till nästa nivå. Målet är att ge fler samma möjlighet som jag själv fått och även själv komma vidare till nästa och nästa steg.

Jari: hur ska ni utveckla konceptet, och hjälper det dig att bli en bättre förare?

Vi kommer utveckla konceptet på flera sätt, men först ska vi se till att fler får möjligheten att åka till Spanien. Jag tycker det är otroligt viktigt med mycket körning, oavsett nivå på föraren. Det är ett måste om man vill utvecklas. Vissa förare har en hög lägsta-nivå, medans andra är tvärtom.. men även föraren med hög lägsta-nivå rostar och får börja om och komma ikapp efter alldeles för lång vila. Fart, teknik och känsla är färskvara. Vi kan ju se vilka länder dom snabba piloterna kommer ifrån, anledningen är inte att dom föds bättre, anledningen är att dom föds i ett land med bättre förutsättningar för mc-åkning. Spanien, Italien mm. kan köra året runt medans vi tittar ut genom fönstret i 7 månader och väntar in våren.

HANGAR18.SE

Vi vill kunna ge förare från dom nordiska länderna samma eller i alla fall bättre förutsättningar. Även fast farten och alla dom olika nivåerna på förare är otroligt svårt att anpassa sig till och därefter gå ut och göra några snabba varv inte riktigt fungerar som ett test eller träning för en själv, så repeterar jag grunderna om och om igen och jag är säker på att även under min egna körning, när jag tar i ordentligt, så hjälper denna repetition mig.

Ser vi er köra SM 2019, och då på Michelin?

Ja..!

Text: Dan Höijer

Foto: Motofoto.se

Foto: Hangar18.se

Roadracing logo
roadracingSE
19 februari 2019 kl. 18:33

RoadracingSE på Instagram