<
>

Etienne Mason - SERT / Suzuki Endurance Racing Team (svenska)

undefined

Bol d’Or 2017, kedjan går av och chanserna till en pallplats går förlorad. Vad är tjusningen med endurance?

Ja, vi hade ingen tur med oss på Bol d’Or, men motorcykeln behöver utvecklas lite till för 24-timmars loppen. Den är utveckald för dem kortare tävlingarna såsom 8-timmars på Suzuka. Så, vi arbetar hårt för att anpassa den till nuvarande utformningen av endurance-lopp.

Varför valde SERT dig, Etienne Mason, som en av tre förare? (Bortsett från det faktum att du körde för deras junior-team)

Jag tror att jag motsvarar teamets förväntningar, dem ser hellre att deras förare är diskreta men likväl hårt arbetande. En förare som låter träning och resultat tala för sig.

Jag är en person som ofta ifrågasätter för att alltid vara så konkurrenskraftig som möjligt, det är därför dem har valt mig.

Världsmästare 2015.. och junior-titeln 2014. Förutom dessa två titlar, vilket är ditt bästa minne?

Utan tvekan mitt första lopp för SERT som gick på Le Mans 2015. Vi var endast två förare som körde från klockan tre på morgonen, Vincent och jag.. och trots detta så vann vi. Det kunde inte ha blivit bättre..!

Sedan 2017 kör ni på nya Suzuki GSXR1000R. Vad var den största skillnaden kontra föregående modell?

Kraften är helt otrolig, vår motorcykel är en av de starkaste i hela fältet. När vi fick motorcykeln och körde våra första tester blev vi tagna på sängen av den kraft som motorn levererar, såpass att vi inte trodde att den skulle klara ett 24-timmars lopp. Men, vi har aldrig haft några provlem med motorns tillförlitlighet.

Du kör också sprintrace i franska Superbike. Med tanke på den kompromiss EWC-hojen är i och med att ni är tre förare som kör med samma inställningar, vilka skillnader finns mellan EWC-hojen och den du kör i FSBK?

Jag kör inte sprint-lopp i år, jag vill helt fokusera på endurance. Men, den hoj jag körde i FSBK var nära på helt standard. 2017 körde jag med den nya modellen, då hade vi enbart bytt fjädring, annars var motorcykeln helt standard. Jag lyckades visa den potential som Suzuki GSXR1000R har kontra andra motorcyklar som var mer utrustade.

undefined

I år har du Vincent Phillipe och Gregg Black som teamkollegor..

Vad kan de lära från dig?

Jag tycker att jag är en väldigt lugn person som fokuserar för teamets bästa. Jag gör allt för att teamet ska återuppta nummer ett på motorcykeln. Vi tre är väldigt motiverade till att vinna titeln i år..

Vad kan du lära från dina team-kamrater?

Jag använder mig mycket av Vincents erfarenhet med tio titlar i bagaget, och Greg är riktigt stark under kval.. på så sätt hjälper vi varandra hela tiden.

Vilka är era styrkor?

Vincent: hans erfarenhet.

Gregg: hans starter

Etinne: min jämnhet.

Vilka är SERTs svagheter, och inom vilka områden kan ni utvecklas som ett team?

Vi har stött på motgångar dem senaste åren, men våran styrka är våran sammanhållning och det är tack vare den som vi slåss igen om framskjutna placeringar.

SERT ger intrycket av att ha en familjär känsla, även under tävlingar på VM-nivå.. är det en av nycklarna till SERTs framgångar?

Självklart.. det finns personer som har varit med i teamet i 35 år, därav känner dem varandra väl. Vi har upplevt fina ögonblick men även svåra stunder, men det är detta som binder oss samman.

Ni har precis avslutat era tester i Spanien på bland annat Almeria. Hur börjar dagen för en EWC förare, vad blir det till frukost?

Oj.. inget socker, proteiner i form av ägg, skinka, juice och en kaffe.

På Suzukis officiella hemsida kan vi läsa om din favoriträtt - en fondue savoyarde.. för dem som inte vet, vad är en fondue savoyarde?

Det är den godaste rätten du kan tänka dig! Det är en maträtt från mina hemtrakter som vi äter under vintern efter en dag på skidorn. Det är en blandning av flera ostar som smälts samman med vitt vin.. magiskt!

Vilket är ditt bästa tips för en ung förare som vill lyckas inom roadracing?

Att altid ha kul, för om inte det finns, då finns ingen anledning till att fortsätta.

Du kör med nummer 155. Finns det någon anledning till att du kör med just detta nummer?

Självklart., tack vare Ben Bostrom drömde jag om roadracing redan som grabb. Så, till mitt första race ville jag ha samma nummer som han, och sen dess har det varit kvar.

Du kör din första tävling som 12-åring.. på vilken hoj var det?

Jag började köra cross på en Honda CR80, jag gick sedan över till roadracing som 17-åring.

undefined

Vi ser dig ofta med både knä och armbåge ner mot asfalten.. vad är känslan när du kör med armbågen så långt ner?

Det har blivit något självklart, så ingen speciell känsla mer än att det hjälper mig att känna av hur mycket nedlägg jag har samt en extra hjälp om jag behöver trycka upp hojen.

Efter 38 år har Dominique Méliands tid som team manager för SERT kommit till ett slut. Hur har det gått med övergången?

Bossen har inte gått i pension riktigt än, men det borde inte dröja. Han jobbar för att göra övergången så bra som möjligt för fortsättningen!

Text: Dan Höijer

Foto: motofoto.se

Roadracing logo
roadracingSE
16 februari 2019 kl. 20:13

RoadracingSE på Instagram