<
>

Robert Reijers - förändringarna inför 2019

På mc-mässan kunde Robert Reijers stolt presentera årets satsning med Suzuki Sweden. I denna artikel pratar vi med Robert om de två största förändringarna inför 2019, nämligen byte av hojmärke och byte av däckleverantör.

Jo det stämmer. Varför göra det enkelt för sig när man kan röra om rejält i grytan, hehe.

www.hangar18.se

2018 drev du ett satellit-team, då körde ni med Kawasaki. Hur kommer det sig att ni byter till ett annat fabrikat 2019?

Till att börja med vill jag passa på att tacka Kawasaki för att de trodde på mig när jag stod på deras huvudkontor med min ide som jag presenterade med hjälp av en powerpoint. Så stort tack till Johan Lyckman och hela hans grymma stab!

Att byta var inte självklart. Vi var väl inkörda på motorcykeln och har mycket data som vi skulle kunnat förädla ytterligare inför 2019. Men när jag tog upp diskussionen med Ramus Östlund på Suzuki i höstas så stod det ganska tidigt klart att detta var en chans som jag verkligen ville hoppa på.

Precis som alla andra läste jag om Suzukins alla förträffligheter redan i grundutförande och med Yoshimuras kit-delar så ska det gå att förvandla den till nåt fantastiskt bra. Nu börjar motorcyklarna i princip att vara färdiga och i mars-april väntar test och inkörning.

Kan det bli ett problem för förarna att anpassa sig till en ny hoj?

När jag pratat med killarna om hur de ser på att anpassa sig till nya Suzukin så glittrar det i ögonen på dem så jag ser inga som helst konstigheter annat än att de snabbt kommer hitta rätt.

www.hangar18.se

Ni körde tidigare med Bridgestone-däck, och 2019 kör ni med Dunlop. Vad är anledningen till att ni även byter däcksfabrikat?

Frågan med däck är något som alla, verkligen alla, har synpunkter om. Jag tror att skillnaden är ganska liten mellan de största och ledande fabrikaten. Efter förra säsongen inledde jag en dialog med Mathias Persson på Dunlop och jag kände direkt att vi pratade samma språk. Dunlop presenterade sedan den för teamet bästa lösningen och därför valde vi att gå vidare på det spåret.

För Theos del innebär det att han förutom en ny hoj måste lära sig dem nya däcken, kan detta bli ett problem?

Både Jesper Hubner och Dennis Sättermann har sedan tidigare positiva erfarenheter av Dunlop och jag är helt säker på att även Theo kommer lära sig att åka snabbt på Dunlop.

Jag vill även passa på och tacka Bridgestone för säsongen 2018.

Text: Dan Höijer

Foto: Hangar18.se

Roadracing logo
roadracingSE
10 februari 2019 kl. 21:16

RoadracingSE på Instagram