<
>

Anders Petjo Lilja - En guru

På mc-mässan kunde besökarna skåda Timmy Perssons nya vapen i SBK-SM, en Suzuki GSXR1000R. Det är inte vilken Suzuki som helst, det är en roadracing-hoj som växer fram med Anders Petjo Liljas kunskap.

undefined

Varför står det en Suzuki här och inte en Honda till exempel?

Suzukin är en mycket intressant hoj som släpptes sent 2017 och är en helt nyutvecklad 1000cc. Jämför vi den med säg en Honda, så är det betydligt dyrare att få fram samma prestanda ur en Honda kontra Suzukin. Suzukin är en mycket bra grund att bygga racehoj på.

Vad skiljer mot en gathoj?

Oj, nästan allt. Vi rör inte motorn, ram och sving. I RR-SM får vi inte byta sving, och jag är inte övertygad om att just en annan sving gör att föraren blir snabbare. Det som däremot gör skillnad är möjligheterna till att ställa in en hoj. Om vi fortsätter med svingen som exempel, så gynnas föraren mer av att kunna ändra fler inställningar (tex infästningspunkter, längd osv.) än att svingen i sig skulle vara bättre.

Kabelhärvan köper vi av Yoshimura.

Vi har även ett tätt samarbete med Akrapovic, och det gäller ljudet.. Det är ett hett samtalsämne i roadracing, och vi ser fram emot att vidareutveckla en ljuddämpare framtagen för bästa prestanda men som även ska klara ljudkraven, så långt det går.

Kan du förtydliga det sistnämnda?

Jag tror att vi kan komma ner till 98 decibel, absolut. Men att lyckas få en RR-hoj som klarar 95 decibel, det tror jag inte är möjligt. Inte ens en standardhoj som köps i butik klarar ljudkraven, men jag ser fram emot samarbetet med Akrapovic och vad vi lyckas få fram för produkt.

Men, är det så att vi lyckas få RR-hojar som klarar 98 decibel, då är nästa steg att se över vad vi kan göra mer, vad kan vi förändra? Vi ser att det byggs ljudvallar utefter motorvägar till exempel.

undefined

Om vi fortsätter med Suzukin...

Ja, ni kan se att vi även har bytt ut fälgarna. Detta är det bästa som finns inom reglementet, stadiga för att återge bästa möjliga feedback från däck till föraren och riktigt lätta. Akrapovic står för avgassystemet som vi har pratat om, och sen har jag själv bytt ut allt som går. Det återspeglar ett intresse, ett tekniskt intresse i att göra denna maskin så bra som möjligt. Kan en del göras lättare så gör jag den. Kan en koppling göras bättre så gör jag den.

När föraren nu får en så bra maskin som möjligt, vad kan föraren själv göra?

Vi arbetar väldigt mycket med elektroniken. Låt mig förtydliga;

När vi kollar loggen får vi svart på vitt. Siffrorna ljuger inte. Och får vi bara tiden att sätta oss in i hojen så kommer detta också att ge resultat. Även om Timmy till exempel tror att han ger full gas ut ur en kurva så kan jag, dels stå vid sidan av banan och analysera hans körning, men också se siffrorna; han gav bara 85%. När man tror att fjädringen bottnar, återigen, vi kollar loggen och arbetar utifrån detta. Ett tidskrävande arbete, men också något som ger resultat.

Vad säger du om crosskörning på vinter som träning?

All körning är såklart bra, men ska du bli en snabb roadracing-förare så krävs det att du tränar på en RR-hoj.

undefined

Vi har kunnat se dig köra i Spanien, är det en träning under vinterhalvåret som du rekommenderar?

Ja... nej. Det är egentligen ingen skillnad på var man tränar, utan här kommer vi tillbaka till att träna effektivt. Dessa killar och tjejer är såpass snabba att dem behöver inte åka bakom/framför en föråkare. Återigen, fram med loggen, ta fram siffrorna, ta fram all data och utvärdera din körning. Att bara köra varv på varv är inte effektivt, träning måste vara effektiv.

Sen ska vill inte glömma att det också kostar mycket pengar att åka till Spanien och träna under detta halvår.

Fram kommer Jesper Pellijeff och frågar om bromsskivorna.

Inget du hittar i hyllorna svarar Anders. En beställningsvara som tillverkas efter beställning, men vilka skivor..! Vem man köper dem av frågar Jesper.

Av mig, svarar ’Petjo’..

Text: Dan Höijer

Foto: Mattias Lindén - Hangar 18

Foto: Fredrik Eklöf - Wastegate

Roadracing logo
roadracingSE
6 februari 2019 kl. 12:45

RoadracingSE på Instagram