<
>

Timmy Persson tar klivet upp till Superbike

Hur ser du tillbaka på säsongen 2018?

2018 va ett riktigt struligt år för mig, men visst fanns det ljuspunkter. Men för att sammanfatta det hela, det är inget år jag kommer se tillbaka på precis.

Varför tog ni beslutet att ta klivet upp till SBK?

Superbike har varit målet från start men jag ville ändå samla på mig åtminstone lite erfarenheter innan jag tog det klivet. Jag är en ganska ”stabil” kille på ca 80 kg också, och det är absolut ingen fördel i SST600.

Hangar18.se

Varför Suzuki?

Jag provade Rasmus Östlunds hoj på Slovakia Ring förra året och sedan dess har jag velat ha en sådan. Ett lätt val..

Hur bra är en standardhoj, och hur mycket ändringar gör ni?

Suzuki GSXR1000R som standard är säker en jättefin hoj, men min kommer dock att vara lagom modifierad om man säger så.

Har du gjort något annorlunda för att vara bättre förberedd inför 2019?

Jag blev tvåbarnsfarsa för 1.5 månad sen, det skulle jag vilja säga är en stor förändring. Det krävs mycket planering för att få ihop vardagen med träning och allt vad det innebär, men jag är säker på att jag kommer vara i bra form tills säsongen drar igång.

Vad tror du blir din största utmaning i SBK?

Farten helt klart, grabbarna vet verkligen hur man vrider på rullen i klassen. Sen är det såklart mycket annat man kommer stöta på längs vägen.

undefined

När vi gjorde en video-intervju kom vi fram till att Petjo inte hade något som helst att göra med dina framgångar/utveckling.. skämt åsido, är Petjo fortsatt med vid din sida?

Hehe,, ja, Petjo kommer fortsatt vara en stor del av min satsning. Utan den kunskap och erfarenhet han har, utan hans minutiösa arbete så hade jag aldrig varit där jag är nu. Han jobbar just nu väldigt hårt med hojarna.

Med tanke på skillnaden i elektronik mellan en 600cc och en 1000cc, innebär det mer jobb och analyser för er, och förenklar det för dels dig som förare och för teamet?

Det kommer garanterat bli mycket tid framför datorn. Tror helt klart inte det kommer bli enklare nu i början, men allt eftersom man hittar rätt med hojen så blir det säkert hur bra som helst!

Text: Dan Höijer

Foto: Mattias Lindén / Hangar18.se

Foto: Petter Reuterholt / Motofoto.se

Roadracing logo
roadracingSE
18 januari 2019 kl. 21:01

RoadracingSE på Instagram