<
>

Peter Söderholm, Kawasaki Racing Team Sweden

Ni har signat en ny förare i Superbike, Jimmy Gällros.

Det stämmer. 2019 har vi Jesper Pellijeff och Jimmy Gällros som kör för oss, Jimmy ersätter Dennis Sättermann. Dennis Sättermann körde i nästan två säsonger för oss, men det var dags för något nytt. Jimmy Gällros avslutade starkt i STK600 och vi tror att han har potential till att vara med och slåss om pallplaceringar under hans första säsong i Superbike.

undefined

Och i klassen STK600?

Ja, där hade vi Philip Johansson som körde en Kawasaki ZX6R under 2018. Vi går nu skilda vägar, och Kawasaki Sverige har valt att inte ha någon förare i 600-klassen. Vi ska inte glömma att 600-klassen är ett segment som inte säljer i några mängder, och få tillverkare utvecklar några nya modeller.

Ni tog hem segern i klassen A2 med Fredrik Belin 2018.

Ja, det stämmer. Det var ett riktigt bra år för oss, Fredrik har utvecklats på ett positivt sätt och vi fortsätter vårat samarbete även under 2019.

Kawasaki Sverige ställer upp två stycken Kawasaki 400 i A2. Förarna blir Fredrik Belin och Ture Adolfsson.

Vi har sett att internationell roadracing lyfter fram standardklasser som A2 ( en klass som i WSBK heter SSP300) och Kawasaki väljer att satsa i den riktningen. Vi ser A2 som en bra instegsklass inom roadracing.

undefined

Ett ämne vi tidigare har diskuterat är ju Jesper Pellijeffs möjligheter till att köra utomlands..

Det stämmer. Det råder ingen tvekan om att Jesper är en talang, han visade klart och tydligt hur snabb han var under hans första säsong i Superbike. 2019 läggs klassen STK1000 ner, en instegsklass till WSBK. Ett tråkigt beslut tycker vi, STK1000 var en bra möjlighet för förarna att synas internationellt. Jesper har tränat på några av dessa banor i bland annat Spanien, och hans tider visar att han helt klart skulle placera sig inom topp tio i STK1000. Dem alternativen som återstår är BSB, Brittiska Superbike, eller Spanska Superbike, en klass där bland annat norrmannen Ole Björn Plassen kör med framgång. För Jespers fortsatta karriär tror jag att Spanien är att föredra med tanke på att han har kört på några av banorna.

undefined

Vi har ännu en spännande säsong att se fram emot..

Ja, verkligen. Superbike är fortsatt en klass med riktigt snabba förare, det återstår att se vilka förare som Yamaha Team Scandinavia och Team Reijers ställer upp med, men redan nu ser det ut att bli ett riktigt bra år.

Jimmy Gällros: Mitt mål kommer alltid va att stå som nummer ett. Men, förväntningarna jag har är att kunna vara med i gruppen som gör upp om pallplats och kunna vara top 5 i serien när säsongen är slut.

Jesper Pellijeff: Mina mål och förväntningar är att vinna en titel till tillsammans med Kawasaki Sverige samt att försöka ta varje banrekord.

Fredrik Belin: Mina förväntningar är att ha kul, försvara min titel och utvecklas som förare. Jag tror det kommer både bli kul och tufft nästa år med så många bra förare i fältet och man kommer nog inte kunna tänka så mycket på totalen utan fokusera på ett race i taget. A2 nästa år kommer bli som Moto3-VM där du i ena kurvan kan ligga 1a och i nästa 11a. Så det kommer bli utvecklande och riktigt kul, jag kan inte vänta.

Ture Adolfsson: Mitt största mål 2019 är att vinna Supersport 300/A2 och förväntningarna är att placera mig topp 3 i varje race och att jag kommer att utveckla min körning. Jag vill också tacka Kawasaki Sverige som har givit mig möjligheten att få köra för dom.

Text: Dan Höijer

Foto: Mattias Linden - Hangar 18

Foto: Johnny Pettersson

Roadracing logo
roadracingSE
14 januari 2019 kl. 06:16

RoadracingSE på Instagram