<
>

Rasmus Östlund, Suzuki Sverige

Lite kort om dig, vilken är din roll för Suzuki Sverige?

Jag är ställföreträdande affärs-enhetschef. Det innebär att jag sköter inköp och planering med Suzuki Japan gentemot den svenska marknaden. Jag är även ansvarig för alla Suzuki återförsäljare. I nuläget är mitt ansvar Suzuki motorcyklar, tidigare hade jag även ATV, cross och enduro, men nu är mitt fokus enbart motorcyklar.

Finns det en marknad för motorcyklar i Sverige?

Ja, absolut. Tyvärr är den svenska kronan svag, vilket påverkar oss i och med att vi köper motorcyklarna i Yen, men självklart finns det en marknad som är stabil.

Sporthojar är en smal nisch, är det lönt att tävla?

Ja, det tycker jag. Suzuki är med i MotoGP tex, och även om jag inte tror att Suzuki säljer mer sporthojar på grund av det är så pass viktigt att marknadsföra märket.

Grattis till er satsning.. Superbike SM 2019!

Tack så mycket. Det känns verkligen helt rätt. Vi försökte faktiskt få till en satsning redan 2018, men till slut fick vi inse att tiden inte räckte till för att få till team, sponsorer och allt som hör till.

Men, efter många samtal med Robert föll allt på plats inför 2019, vilket känns fantastiskt bra. Han tar med sig sin erfarenhet, dels som förare med framför allt med den erfarenhet från sitt tidigare team, vilket gör att vi tror att Suzuki kommer att vara med och slåss om pallplatser redan 2019.

Du kör själv roadracing..

Det stämmer, efter att ha åkt mycket bandagar med framförallt Actionpics tog jag beslutet att börja tävla. Jag ville komma ur min komfortzon, utvecklas, köra med snabbare förare. I mitt fall med bandagar så hamnade jag i ett tempo där jag inte längre utvecklades.

2017 körde jag Rookie 1000 med min Suzuki GSXR 750. 750:n är en personlig favorit, en kompromiss där Suzuki har tagit med sig smidigheten från 600:an men med en större motor. Tyvärr finns det inte längre någon klass där den platsar, och jag märkte tydligt skillnaden mot en 1000cc den säsongen.

2018 körde jag med nya GSXR1000R, och vilken start. Pallplats i årets andra race, pallplats på Karlskoga och jag avslutade även med en pallplats på finalen på Anderstorp. Jag hade en förhoppning om att kunna ta med mig kurvhastigheten från 750:n när jag bytte upp mig till en 1000cc, detta för att inte enbart förlita mig på fler hk.

Att jag valde att köra med den nya GSXR1000R var av två anledningar.

1: Det var ett sätt att promota den nya hojen, även om jag tävlar i eget regi.

2: Det var för stor skillnad mellan en 750cc och 1000cc, 50 hk gjorde att jag inte var konkurrenskraftig nog.

undefined

Är detta en satsning för enbart 2019?

Nej, vi har i nuläget en tvåårsplan. Även om vi tror på förarnas potential att leverera pallplatser redan första året så är vi väl medvetna om att det är en tuff konkurrens i Superbike och första året ser vi som ett läroår.

Du nämner förare..

Ja.. tolfte Januari blev det officiellt vilka våra förare är.

Theo Borglund: ”Jag är väldigt tacksam för att jag har fått förtroendet av Suzuki att försöka vinna SM-titeln 2019. Mitt mål är såklart att ta hem titeln. Jag har gott självförtroende och känner stor trygghet i teamet med Emil Almgren som chefsmekaniker och Robert Reijers som koordinator i spetsen. Vi har lagt mycket tid på att optimera saker omkring oss förare. När vi har det bra, har vi lättare att prestera och det är hela tanken. Jag kan knappt vänta innan det är dags att rulla ut hojen i Spanien i mars!”

Jesper Hubner: ”Under hösten och vintern 2018 har vi haft en dialog med Robert Reijers och Rasmus Östlund om ett samarbete för 2019. Suzukin, som fått många goda ord runt om i världen, var självklart en hoj som stod högt upp på min lista av motorcyklar jag velat testa. Nu får jag möjligheten att vara med första året på deras nystart inom Svensk RR, vilket är något som vi ser fram emot enormt mycket! Jag själv och mitt team står inför den tuffaste säsongen någonsin i min karriär, så stödet från Suzuki är en huvudnyckel för att få allt att gå i lås.”

När blir teamets första officiella tillställning?

MC-mässan i Januari, där kommer ni kunna träffa oss. Team Suzuki Sweden finns på plats, förarna likaså. Suzuki Sverige finns självklart på plats också, där finner ni allt från GSXR1000R till cross och ATV.

Text: Dan Höijer

Foto: Petter Reuterholt – Motofoto.se

Roadracing logo
roadracingSE
12 januari 2019 kl. 21:19

RoadracingSE på Instagram