<
>

Yamaha-föraren Jesper Hubners tankar inför årets säsong.

Du körde för YTS-junior team förra året. Kör du direkt under YTS i år?

Det stämmer bra. Ifjol hoppade jag in i YTS satellit-team efter att ha fått byta lite akut ifrån mitt tidigare team som jag kört för i ett antal säsonger nu, Kawasaki Racing Team Sweden. Det var inget planerat när vi startade säsongen men efter att vi hamnat i en situation som varken Kawasaki eller jag visste hur vi skulle lösa så var detta den enda utvägen.

Jag vart snart kontaktad av min nuvarande teamchef Martin som driver Yamaha Team Scandinavia ihop med Filip Backlund. Valet att sätta sig på en Yamaha var solklart då det var och är mitt förstahandsval att få köra av dom japanska cyklarna nu när Kawasaki och jag gick skilda vägar.

Känner du dig hemma nog på Yamahan för att vara med och utmana om pallen på Andertorp?

Jag har ännu inte fått allt för mycket körtid på nya R1an. Det tog ifjol slut ganska hastigt efter att ha blivit torpederad på sighting lap på Karlskoga - Gelleråsen av en förare som inte hade någon kontroll på varken sig själv eller sin motorcykel vid det tillfället. Absolut så har jag målet att slåss om översta pallplatsen men enligt rykten så låter det som att startfältet kommer att bli riktigt tufft i toppen, och då finns ju alltid en risk att de förare som fått mer kvalitets tid på sina motorcyklar kan dra ett strå längre än vad jag är kapabel till i dagsläget.

Har du haft någon möjlighet till försäsongsträning i vinter?

Jag och mina mekaniker var nere i Spanien under mars månad och testade i 7 dagar tillsammans med Sundby Racing. Körningen känns bra men vi har haft enorma problem med chassit då vi inte fått någon som helst respons ifrån framgaffeln efter olika justeringar och förändringar. Normalt i roadracing världen brukar man säga att tex 2 klick ska man märka skillnad på. I mitt fall har vi skruvat från bott till topp utan den minsta reaktionen på gaffeln vilket vi kunde se på data loggern i efterhand. Väl nere på plats i Spanien var det svårt att göra något åt problemet så det var bara att bärska med de sista dagarna för att få mil på motorcykeln, även om det var enormt frustrerande... I övrigt så hade vi lite tester planerat nere på Anderstorp innan SM-premiären med oturligt nog så har ju dom fått problem med miljö och buller tillstånd som jag har förstått. Om vi hinner med någon mer körning innan premiären återstår att se.

Vad tror du blir din största utmaning i årets säsong?

Utmaningar för i år finns det gott om. Först och främst vill jag ju självklart ta tillbaka SM-titeln från 2015 vilket även är en stor anledning till att jag har stannat kvar i Superbike SM. Men sen vill ju jag likt många andra att banrekorden ska förnyas vilket jag tror att dom kommer göra om allt stämmer för toppen. Jag skulle även vilja påstå att min fysiska form kan bli en utmaning delvis då jag märkt av fjolårets handledsfraktur en del under vintern. Att bli ett med R1an känner jag inte som någon direkt utmaning då jag märkt att det är en sjukt lättkörd hoj om allt stämmer.

Har du redan nu planerat någon körning utomlands?

Utomlands är något vi strävar efter i hela teamet vilket jag tycker är en stor fördel då vi alla vill vidare ut i Europa. För tillfället har vi ingen utlandstävling spikad men jag själv är väldigt sugen på att köra på Assen när Brittiska Superbike kommer dit i höst. Självklart finns även wildcards i andra serier med i tankarna med då blir det snarare en kostnadsfråga. En av anledningarna till att jag även valt ett inte boka något utlandsrace ännu är för att jag kan se tillbaka på vad vi gjorde för fel 2016 när jag körde STK1000 i Donington. Det var en mindre dröm som gick i uppfyllelse men redan veckan innan så kändes det skit då jag var så långt ifrån toppen på min karriär fart och förtroende mässigt som jag aldrig har vart tidigare eller efteråt. Jag åkte med noll förtroende för allt, både för mig själv och motorcykeln. Och jag tycker det speglar av sig ganska bra på resultaten ifrån den helgen. Därav vill jag känna att allt är på topp både med mig själv och motorcykel innan jag anmäler mig till något sådant race.

Kör du enbart SM i Sverige, eller får vi se dig köra tex långlopp?

SM i år blir huvudprioritet ihop med Nordiska Mästerskapen. Jag vart kontaktad tidigt i höstas av min gode vän och konkurrent Rachid Rachid då han var sugen på att köra några race i SEC (Svenska Endurance Cupen) till kommande säsong. Och jag känner väl att det kan bli ganska bra att köra några race där istället för att nöta massa kvällsträningar och bandagar på olika banor. Jag kommer troligen inte köra hela serien då vi är 5 st i teamet som alla vill köra men då och då dyker jag upp och lägger förhoppningsvis tillräckligt med varv för att vi ska kunna vinna Stafettklassen där också ????

Text: Dan Höijer

Foto: YTS/Wastegate

Roadracing logo
roadracingSE
6 maj 2018 kl. 20:27

RoadracingSE på Instagram