<
>

Daniel Alstergren

Mikael Johansson @ Superbike.se

Aprilia-föraren som kom trea i totalen - SBK 2017

Du kör vidare med Aprilia 2018 efter ett starkt 2017 där du avslutade med en seger. Var det självklart att du skulle fortsätta med Aprilia även i år?

Avslutet på 2017 kunde inte blivit bättre, att äntligen få knyta ihop säcken och att få kliva högst upp på pallen var fantastiskt.

Det var inte helt självklart att fortsätta med Aprilia 2018, men det var det jag helst ville och när Robert Färestål ringde och sa att han ville dra ihop ett team, Team Färestål Aprilia Racing, och att jag skulle köra för honom, var det inte ett svårt beslut. Hade även samtal med YTS och KGK..

Vad krävs av dig för att köra hem titeln i SBK?

Framför allt mer tid på hojen, 2017 körde jag i princip bara försäsong på Slovakia Ring och ett par tisdagar på Sviestad utöver tävlingarna. Dessutom att jag är skadefri, det är stor brist inför SM starten då vi endast haft 4 dagar på slovakia ring, där jag avslutade med en hård krasch och lider lite av detta.

Räknar med att vara på plats i Anderstorp om vi bara hinner få alla delar till hojen, vilket troligen är ett måste med endast 4 deltävlingar på schemat

Mikael Johansson @ Superbike.se

Är du förberedd inför årets premiär för att kunna få en bra start på säsongen?

Både och, jag hade behövt lite mer körtid och att kroppen säger ifrån efter krashen på Slovakia Ring, annars kändes det lätt att komma igång och vi har jobbat mycket med inställningarna av den nya fjädringen och däcken.

Hur har du förberett dig, Spanien?

Som jag skrev tidigare så har jag varit och kört på slovakia ring med Zenergy. Fyra dagar, men tyvärr också en krasch.

Vad är det du trivs bäst med på din Aprilia?

Motorkaraktären och att den är så lättkörd. Jag hittade rätt direkt första provkörningen 2016 och sen har det gått bättre och bättre.

Vilka är hojens styrkor och på vilka områden har ni fått jobba lite extra?

Att den är så pass ”ready to race” , och lättinställd, framför allt vad det gäller chassiet . 2017 körde vi egentligen utan några ändringar eller optimeringar. Vi såg också under 2017 att det saknas lite effekt på toppen, det har vi inte lyckats lösa till 2018.

Med hjälp av teamet har vi till 2018 köpt en ny hoj och dessutom får vi hjälp med bättre fjädring och support.

undefined

Text: Dan Höijer
Foto: Motofoto.se
Foto: Superbike.se

Roadracing logo
roadracingSE
6 maj 2018 kl. 20:22

RoadracingSE på Instagram