<
>

Försäsongsträning i Spanien med Jesper Pellijeff

undefined

Du har varit i Spanien och kört med Grevens Racing Adventures på Barcelona – Catalunya. Hinner du köra något mer innan SM-premiären på Anderstorp?

Jag hoppas det. Jag längtar alltid efter att få gasa.

Du kör ditt första år för Kawasaki Sverige och i klassen SBK. Hur har anpassningen från 600cc till 1000cc gått, vad har varit den största utmaningen hittills?

Jag tycker att den största anpassningen har varit elektroniken samt spårval. Spåren går rätt fort att lära sig dock, men det krävs en del tillvänjning med elektroniken.

undefined

Två race, två segrar. Men, du körde även mot Björn Plassen. Vad kunde du lära av att tävla mot han, och vad krävs av dig för att köra i samma tempo som han?

Det som krävs för att köra i samma tempo som Olle Björn Plassen är att ha en bra inställd hoj, inte bara i elektronik-mässigt utan även fjädringsmässigt! Sen vore det inte fel med en internationell karriär och helt klart till mycket nytta för att utvecklas och köra mot annat motstånd. Det var ett bra race mot Olle Bjöjrn Plassen där jag lyckades köra hem segern.

undefined

Sist men inte minst..! Du fick köra en Suter 500cc tvåtakt. Berätta mer, varför fick du chansen, hur är den att köra chassimässigt, motorn, hela upplevelsen?

Det hela började ute på banan med att jag bromsade mig förbi Eskil Suter på min Kawasaki och efter passet gick jag för att kolla in de fina originella motorcyklarna som han byggt. Han började prata med mig och sa att han var väldigt imponerad över min körstil och mina sena inbromsningar och smått konfunderad över hur jag kunde bromsa senare än han. Han ville prata mer med mig, så han bjöd över mig på middag och var väldigt gästvänlig och vi fick en bra kontakt.

undefined

Där och då fick jag erbjudandet att dagen därpå testa på nått så originellt som Sutern, något som nästan gjorde mig sömnlös. Längtade så mycket till morgondagen. Det är jättesvårt att förklara hur den var att köra.. Det är en dröm. Så mycket kraft, sååå bra register och rak motorkurva! Chassit är helt sjukt och svängde som en 125gp motorcykel fast man hade 195hk på bakhjulet! Bromsarna är det sjukaste jag tagit i och jag gick upp på framhjulet med ett finger på bromspumpen! En grym hoj, exemplar 1/15 tillverkade så väldigt speciell att få ha testat på i sitt liv. Att få det förtroendet var stort.

undefined

En helt fantastisk upplevelse!

Text: Dan Höijer
Foto: Fredrik Eklöf / wastegate.se

Roadracing logo
roadracingSE
12 april 2018 kl. 09:40
12 april 2018 kl. 11:40

RoadracingSE på Instagram