<
>

Moto-Ain - FIM endurance World Championship

undefined

Det franska teamet Moto Ain bildades 1997 av Pierre Chapuis, en före detta förare som tävlade i Franska mästerskapen - FSBK och endurance. Han har även tävlat i flera större tävlingar så som Macau och endurance på Suzuka.

Han gick från att vara förare till att bli team manager. Pierre Chapuis team har hjälpt fram några unga franska talanger så som Randy de Puniet, Lucas de Carolis, Etienne Masson och Hugo Clere.

Moto Ain tävlar sedan 2003 i FSBK och sedan 1997 i EWC/CRT FIM endurance.

* FSBK: Hugo Clere, tvåfaldig fransk mästare i SSP600 samt en andraplats i totalen.

Fakta om teamet:

Rider: Alexis Masbou
Rider: Roberto Rolfo
Rider: Christoffer Bergman
Moto Ain : ett team med 30 medarbetare.
Team manager : Pierre Chapuis
Team press : Romie Marmont
Suspension : Öhlins
Electronic : 1 mécanicien spécifique

undefined

Efter säsongen 2016/17 körde ni nästan hem titeln i klasen CRT (SST1000), endast en poäng bakom segraren.
Var valet av förare för årets säsong ett självklart val?

Nej, vi önskade oss förare som håller en hög nivå internationellt, dock utan möjlighet att avlöna dem i förhållande till deras talang. Vårt första val var Alexis Masbou, Christoffer Bergman och Roberto Rolfo. Dock var Bergman och Rolfo båda upptagna/körde i andra mästerskap. Vad gäller Masbou, som var ordinarie förare för Moto Ain under 2016/17, önskade köra med Louis Rossi för ett annat team.

Vi startade således säsongen 2017 på Bol d'or med andra förare.

Varför valde ni att stanna i klassen CRT för årets säsong, istället för att ta klivet upp till EWC?

Även om vårt team är ett proffsigt team så är vi fortsatt ett amatörteam. Det vill säga att vår passion är inte vårt levebröd, och vi har få finanser från utomstående. Att tävla i EWC är mycket dyrare när det kommer till att bygga motorcykeln. Trots detta har vi viljan att ta klivet upp till EWC på mer eller mindre kort sikt.

Till loppet på Slovakia Ring 2017 hade ni en svensk förare - Christoffer Bergman. Hur lärde ni känna varandra?

Jag träffade Christoffer Bergman under ett WSSP600-lopp 2015. I Christoffer såg jag direkt en förare som passar i bilden och andan som är synonym för Moto Ain: passionen för tävlandet, det positiva humöret, vänligheten, involverande, samt respekten för det gemensamma och individuella arbetet. Jag kontaktade honom och han anslöt sig till oss 2017.

Vilka är era intryck av Christoffer Bergman som förare - som förare på banan och som förare med sin feedback?

Christoffer är en utomordentlig snabb förare, teknisk och jämn. Med sin snabbhet har han alltid varit en draghjälp åt våra andra förare mot bättre varvtider. Han hanterar förändringar och förbättringar på motorcykeln på ett utmärkt sätt i sitt arbete med sin feedback.

Vilka är deras olika starka sidor?

- Alexis Masbou: Mycket stark, även i svåra stunder
- Roby Rolfo: Hans fart, snabb
- Christoffer Bergman: Hans feedback
- Moto Ain: En vilja och anda som ni inte finner någon annanstans!

Under ett depåstopp, gör ni några ändringar på fjädring eller elektronik för varje förare?

Nej, enbart däckbyte, bromsar och tankning.

Är ni begränsade under ett lopp, max antal däck tex?

Ja, vi har ett tillgång till ett visst antal däck beroende på vilken kategori samt längd på loppet.

Varför har ni ingen kvinnlig förare?

Enbart på grund av slumpen. Troligen har det ett samband med att ett endurance-lopp är en fysisk utmaning. Det finns tyvärr få kvinnor som kör den typen av lopp.

Ni har varit i Spanien - Almeria för tester, är ni nöjda med resultatet - har ni hittat punkter där ni kan förbättra er Yamaha R1M?

Vi har precis klarat av de första testerna på Almeria med vår Yamaha R1M och våra förare Masbou, Bergman och Rolfo. Vi jobbade med reglagen för att göra den så lättkörd som möjligt och att anpassa den till våra nya förare. Vi har likväl jämfört M-versionen kontra en standard R1, och resultaten var uppmuntrande.

Ni använder er av fjädringar från Öhlins. Vilken framgaffel och bakdämpare, mer specifikt?

Vi använder oss av en standard R1M-gaffel med ett specifikt Öhlinskit och en TTX bakdämpare.

Med en svensk fjädring och en svensk förare, Christoffer Bergman, är det möjligt att vi får se Moto Ain med tre svenska förare framöver?

Ja, självklart, under förutsättning att de presterar, passar in i teamet och att det finns utrymme i budgeten. Till exempel via svenska sponsorer.

Har ni som team någon bana ni föredrar?

Le Castellet Var platsen för vår första seger i endurance-VM. Det är en fransk bana där vi gjorde vårat yttersta för våra samarbetspartners. Banans läge nära Medelhavet skapar ett klimat som ger goda förhållanden.

Och som tävling, föredrar ni som team ett åtta-timmars eller tjugofyra-timmars lopp?

Inget som vi föredrar framför den andra. Tjusningen med endurance är just mixen av sprint-lopp och de längre loppen.

Vad kan vi vänta oss av Moto Ain de närmaste åren, och vilka är era långsiktiga mål?

Vi hoppas kunna fortsätta med vårt professionella utövande för att kunna avancera i VM. Men, vi har hjärta nog att bevara den familjära och vänliga andan som har följt med oss genom alla år. På lång sikt - bli ett proffsteam.

Notis. Säsongen 2018 i EWC FIM endurance startar hösten 2017 på Bol d'or.

Foto: Moto Ain
Text: Dan Höijer

undefined
Roadracing logo
roadracingSE
5 mars 2018 kl. 19:31
5 mars 2018 kl. 20:31

RoadracingSE på Instagram