<
>

Fredrik Belin fortsätter för Kawasaki Racing Team Sweden 2018

undefined

Du gjorde ditt första år i klassen A2 2017, för att sammanfatta säsongen, vilka positiva saker tar du med dig till årets säsong?

Det har varit ett roligt och nyttigt läroår. Året började tyvärr med en crasch som stukade självförtroendet. Det positiva med det var ändå att jag lärde mig av misstagen vilket hjälpte mig att utveckla min teknik och körstil. Jag blev bättre och snabbare under hela säsongen. Nu går jag in i säsongen 2018 med mycket mer trygghet genom att jag kört på alla banorna och trivs på dem.

Du var väldigt jämn förra året och slutade på en fjärde plats i totalen, vad krävs för att du ska ta nästa kliv?

Jag är mycket mer förberedd både mentalt och fysiskt det här året. Jag kommer att göra allt jag kan för att vara i toppen. Med ett grymt Team bakom mig kan jag slappna av och fokusera på att ta hjälp av alla runt omkring för att prestera ännu bättre.

Kör du vidare på din Kawasaki 300?

Nej det gör jag inte. Jag kommer att köra Kawasakis nya Ninja 400. Det kommer bli helt sjukt kul och jag kan inte vänta på sommaren!

Några av konkurrenterna har till årets säsong gått vidare mot nya utmaningar i andra klasser, vilka ser du som dina huvudkonkurrenter i år?

Att de har gått vidare till andra klasser är både bra och dåligt för mig. Rent placeringsmässigt är det väldigt bra men att ha någon som är lite snabbare är väldigt nyttigt. Man utvecklas genom att ha någon att sikta på och att jobba för att komma om. Baserat på förra året så skulle jag säga Anton Eklund men alla är väldigt bra förare så med rätt inställning kan nog vem som helst vara i topp. Förhoppningsvis kommer det några nya förare också.

Har du haft möjlighet till någon träning på MC under vintern? Tränar du på annat sätt, gym, löpning, annat?

Jag är lyckligt lottad att ha en egen isbana utanför mitt hem och där tränar jag så mycket jag kan. Lite på skoj har vi plogat den som en miniatyr av banan i Anderstorp. Förra året gick jag in i säsongen utan att riktigt förstå vad som krävs. I år har jag förstått att vinterhalvåret är lika viktigt som sommaren i den här sporten så jag tränar både på gym och ute i form av längdåkning och löpning.

Vilken är din favoritbana? (Utveckla gärna svaret)

Jag skulle nog säga är Sviestad. När vi kom till dit i juni så hade jag haft en svår start på säsongen. På kvällen innan tävlingen fick jag hjälp av min fantastiska farbror och coach, Daniel. När jag kom ut på första varvet efter den kvällen så var det något som klickade och efter den helgen så var självförtroendet och farten tillbaka.

Har klassen A2 varit den klass ni har förväntat er, dvs en bra instegsklass med rimliga kostnader?

Skratt! Den där frågan får nog pappa svara på. A2 är en bra och rolig klass med olika fabrikat där juniorer och seniorer kan ha kul tillsammans på banan. Reglementet utvecklas nog så att det blir lätt att köra i flera länder. Då blir det också en andrahandsmarknad med bra utbud och rimliga priser. I princip har vi bara tankat och bytt olja i hojen under säsongen. Eftersom slicks inte är tillåtna så blir också kostnaden för däck rimlig. A2 är en klass som kommer locka såväl juniorer som seniorer. I och med SSP300, som körs tillsammans med World Superbike, så finns det också en karriärmöjlighet utanför Sverige.

För att lyckas inom motorsport krävs oftast mer än enbart talang, att vara framgångsrik i sitt arbete med sponsorer är minst lika viktigt. Hur arbetar ni med detta?

Sponsorer är väldigt viktiga för min satsning. Det finns två olika sorters sponsorer. En är den sponsorn som sponsrar bara för att vara snäll och sen finns det dom som faktiskt kan ha nytta av det och som verkligen kan tänkas bygga ett samarbete. När jag och pappa skulle börja jaga sponsorer så ville inte vi bara skicka ut ett mejl. Vi ville göra något mer en det. Så vi tänkte att vi skulle göra en presentation.

Presentationen fick vi hjälp med att göra av min första sponsor Background. Vår tanke var att bygga starka relationer med sponsorer där dom kunde göra något för mig och jag kan göra något för dom. I nuläget är det inte pengarna som vi behövde ha hjälp med utan tjänster, typ prylar för att kunna ställa ut hojen på en mässa eller ett event eller få saker till lite bättre pris.

Jag tycker att det är väldigt kul att åka runt och presentera mig och min presentation. I min presentation där pratar jag både om mig och min satsning och svensk road racing. Att ha sponsorer som du under en längre tid har jobbat upp din relation med är viktigt att ha när du ska börja köra utanför Sverige och det inte längre går att betala själv.

Här är alla mina sponsorer:
- Kawasaki Sverige
- Background
- Printeliten
- Lager city
- Danmag
- Varpan b&b
- Fysiocenter Falun

Ni kan följa Fredriks racing på:

Hemsida: www.belinracing.se
Facebooksida: @BelinRacing.se
Instagram: @belinracing_15

Text: Dan Höijer
Foto: Hangar18.se

Roadracing logo
roadracingSE
13 januari 2018 kl. 06:54
13 januari 2018 kl. 07:54

RoadracingSE på Instagram