<
>

Ingen har kunnat missa den snyggt lackade Yamahan. Läs vad Joakim Linhardt tycker om livet som Superbike-förare.

Hangar18.se

Vem är Joakim Linhardt?

Jag är en Stockholms kille som bor tillsammans med min sambo Jasmine, jag jobbar på Emil Lundgren där jag går som trainee för att bli projektledare.

Jag gillar lite tuffare sporter och älskar att träna och tävla.

Du gjorde en riktigt sen debut i dessa sammanhang, 26 år när du insåg att du ville köra RR. Vad har du gjort fram till dess?

Fram tills att jag var 17 tog hockeyn upp all min tid, därefter har jag provat runt många olika sporter men aldrig hittat riktigt rätt, många timmar har jag lagt på gymmet men även i kampsport och på crossbanan. Jag reste jorden runt under en längre tid och då ägnade jag mig åt träning, dykning och pilla mig i naveln.

Du visade snabbt att det är i SBK du hör hemma, seger i Speedster, seger i R1000. Hur stort kliv var det att börja köra i SBK?

Det stora klivet var nog att börja tävla, resten gick väldigt fort. Jag startade två tävlingar i speedster och tre tävlingar i rookie innan ett vevlagerras avslutade säsongen tidigt för mig och flyttade min debut i SBK till säsongen efter. Så jag hann aldrig vänja mig vid en av klasserna. Allt var och är fortfarande väldigt nytt för mig, det är så otroligt mycket att lära sig och ta in.

Varför kör du just 1000cc?

För mig är det en självklarhet men jag har ingen bra förklaring.. Ska jag vara ärlig har jag aldrig ens provat en 600cc på banan.

Många anser att den bästa banhojen just nu är just Yamaha R1 och du bytte själv från Suzuki till Yamaha. Har du blivit snabbare tack vare den nya hojen?

Det är en bra fråga, jag har blivit snabbare men det är en trend jag haft i alla tävlingar sen jag började, alltid tagit PB på tävlingshelgerna.

Men självklart är det skillnad, dom två hojarna går inte att jämföra. R1an väger nästan 20kg mindre och har 35hk mer, fullt preppad superstock 1000. Suzukin var närmare en gatuhoj. På Anderstorp var det stor skillnad, Linköping var skillnaden marginell. Jag har dock redan haft mer otur med krascher med R1an än vad jag hade under flera år med Suzukin.

Det finns människor som har racing som en livsstil, för andra är det en kul grej. Hur är det för dig, hur stor del av ditt liv kretsar kring RR?

Det är en livsstil, jag äter, sover, tränar och jobbar för RR hela året!

Vilka personer har du hjälp av under en tävlingshelg?

Jag har ett solit team som består av mina föräldrar Jeanette & Janne, min sambo Jasmine och min chefsmekaniker Mikael Bergqvist som nu har en adept, Robin Sjögren.

Att få detta stöd i depån är en stor del till att jag har kunnat utvecklas så fort, när jag tävlar kan jag fokusera på körningen. Resten kan jag släppa till mitt team.

Har du kapacitet till att inom en snar framtid stå överst på pallen och vad krävs av dig för att komma dit?

Jag har ännu inte hittat helt hem på nya R1an men när jag gör det så finns det inget annat.

Text: Dan Höijer
Foto: Hangar18.se

roadracingSE
6 juli 2017 kl. 22:13

RoadracingSE på Instagram